L Y C K A i en liten låda!

Jag älskar att ta kort, föreviga saker och skapa minnen. På stort och smått till vardag och fest går min kamera varm. Många bilder blir det och i snitt sparar jag ner ca 500 bilder per månad (tur att det är i digital form!!!!). Många av de bilderna håller kanske inte precis världsklass men trots oskärpa, knasiga vinklar, konstiga miner och röda ögon så är de ändå ett spår i tiden, ett avtryck av vår vardag och affektionsvärdet är för mig högre än högt! 

Vi har en extern hårddisk som jag med jämna mellan rum brukar tanka över bilderna i, dels i backup syfte men även för att frigöra plats i datorn. Detta gjorde jag senast i början av september i år... Och den gången inte bara kopierade jag över utan jag flyttade en hel del av bilderna permanent och i tro om att de skulle ligga säkrare på hårddisken...

Meeen, datorer och digitala format i all ära men det är INTE alltid tekniken vill som vi vill. Ni kan tro att sorgen var stor när jag en tid efter senaste överföringen insåg att hårddisken vägrade starta och lämnade på så vis bilderna  (i princip alla bilder jag tagit sen jag fick min första digitalkamera 2002) otillgängliga. Det låter kanske fånigt men jag blev faktiskt ledsen på riktigt!

Patrik gjorde några halvhjärtade försök att fixa det men lyckades inte och jag har sett bilderna som borta för alltid och om och om igen förbannat mig själv för att jag inte framkallat mer än vad jag gjort under åren. Många fula ord har fällts kring detta. Sen har jag försökt intala mig själv att det bara är bilder att minnen finns kvar ändå men det har ändå kännts skittrist...

Sen kom julafton och i en av julklapparna från min älskling låg denna...


Vid första anblicken "bara" en ny hårddisk. Större lagringskapacitet än den gamla men mycket smidigare format. Jättebra och jag blev jätteglad. Sen avslöjade Patrik resten av julklappen, på denna nya hårddisken är hela den gamla hårddisken räddad och inlagd - ALLA BILDER FINNS KVAR!!!!

Lycka, lycka, lycka och en bättre julklapp kunde jag inte fått!

♥ Patrik - du är BÄST! ♥


Kommentarer
Postat av: Eva Falkenland

Vad skönt att ni kunde rädda alla bilderna. Jag har inte packat upp våran exeterna hårddisk sen vi flyttade och börjar nu bli lite nervös för en data crash så det är något som måste göras ganska snart.

2010-12-26 @ 06:23:57
URL: http://taweret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0