Kladdkaka à la Bettan


Här kommer receptet på den gudomliga kladdkakan som tillverkades alltför ofta i vårt kök när jag var gravid med Oscar. Knepet med kladdkaka är egntligen inte ingredienserna i sig utan att få till den exakt rätta tiden i ugnen.

Jag vill ha den ordentligt kladdig men ändå fast utan att rinna. I detta recept (som jag faktsikt inte ens minns vart jag hämtat) står det att gräddningstiden ska vara 25-28 min och det är verkligen STOR skillnad på 25, 26, 27 och 28 minuter, jag vet för jag har testat på alla varianter + några till... Kanske är det däri förklaringen ligger till varför jag gick upp så mycket i vikt under första graviditeten ;-) ...?!

Hur som helst, graviditetskilona försvann men kunskapen om den perfekta kladdkakan bestod ! Och här är receptet! (I vår ugn blir den perfekt på 27 minuter...)

Och sen blir den absolut bäst om man låter bli riktigt kall innan servering!



175 g. smör eller margarin
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1/2 msk vaniljsocker
3/4 dl. kakao
3 ägg

  • Smält smöret i en ganska vid/stor kastrull och ta kastrullen från värmen.
  • Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål.
  • Blanda ner de torra ingredienserna i det smälta smöret och rör ihop ordentligt.
  • Knäck i äggen och blanda ihop noga så smeten blir jämn, slät och blank.
  • Häll i en smörad och bröad form och grädda i mitten av ugnen 175 grader, 25-28 min.

Traditionellt sett brukar ju kladdkaka göras i en rund form med avtagbar kant men senaste tiden när jag gjort kladdkaka har jag börjat använda mig av en helt vanlig avlång form, typ sån som man brukar göra sockerkaka i. Och när jag tagit ut den ur ugnen och den fått svalna något vänder jag helt enkelt upp den på en skärbräda, precis som med en sockerkaka. Jag tycker det funkar bättre. Dels för att det blir lättare att skära jämna fina bitar (särskilt bra om man ska frysa in) men också för att den är formen är lättare att smörja.

Värt att tänka på är ju också att kakan ska vara kladdigare när den står i ugnen än vad man vill ha den för den stelnar en del även efter att man tagit ut den. Jag brukar ha som vägledning att den ska ha släppt lite från kanterna, så att man liksom ser att den har ett självbärande "skal".

Kladdkaka är ju bara så gott! Mina favorittillbehör är vispad grädde och färska hallon! Mums!

Ett annat tips är att skära den i små fyrkanter (lagom mumsbitar) om man ska frysa ner den. Då kan man äta den som den är utan grädde eller andra tillbehör. Hinner tina lagom mycket på den tiden det tar för kaffet att rinna ner, om man som vi fortfarande använder en hederlig kaffebrygg ;-) !

PS. Med anledning av mitt tidigare inlägg idag måste jag ju meddela att "pärlsockerexprimentet" funkade finfint, men nu står SOCKER överst på  inköpslistan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0