Mâten är HÄR!



Jaha så var det redan fredag och början på den 3 dagar långa folkfesten Årjängs Marknad som går av stapeln i september varje år. Och sedan Patrik började jobba i marknadskommitén för 3 år sedan så innebär detta att jag inte kommer se röken av honom överhuvudtaget förrän på måndag morron typ.
Undra om folk förstår hur mycket arbete det ligger bakom denna händelse. Hur många arbetstimmar som ett helt gäng med människor lägger ner nästan ÅRET RUNT för 3 dagars marknad... Jag har då aldrig tänkt i de banorna förut iallafall. Har väl mer sett det som att knallarna kommer och sätter upp sina stånd med grejjer och sen åker hem, men det är ju i verkligheten bara den lilla biten... Men så är det väl med alla arrangemang, man ser själva grejjen men tänker inte så mycket på det som finns bakom "scenen"...

För egen del får jag väl erkänna att jag inte tycker detta "jippo" är nån så där jättekul grej men ända sen jag flyttade hit har jag förstått att detta är årets händelse och i vissa lägen har det kännts som att det ger en egen dimension till almanackan - var det före eller efter mâten?! Eftersom det är en typisk "hemvändarhelg" handlar det självklart till stor del om att i samband med detta träffa folk som man annars inte träffar. Men om man är inflyttad som jag så finns det inte så mycket att stå efter just i det avseendet... Dessutom försvinner ju en annan del av nöjet med att Patrik jobbar så att vi inte kan gå dit tillsammans.

 
Den vanligen ganska annonyma marknadsvägen kommer under helgen se något annorlunda ut då ca 700 knallar plockar fram sina varor...

Nu ska jag packa ihop mig själv och barnen och åka in till Årjäng en sväng. Måste ju proviantera lite inför vårt fredagsmys ikväll och hoppas att det inte hunnit bli så mycket folk ännu!


Så här var det i fjol när Oscar gjorde Mâtensdebut på riktigt...


Kommentarer
Postat av: Phillipgrete

Wicked site. Keep up the excellent and creative work.

2011-04-20 @ 09:49:46
URL: http://phillipgrete.blogmentions.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0