Rosenbullar

 
Gjorde Rosenbullar idag. Receptet tog jag ur bebismatboken men bröden gillades lika mycket av Rasmus som av övriga åldrar i familjen. Busenkelt var det!



Från 8 månader, ca 30-35 bullar.

50 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
½ tsk salt
12-13 dl vetemjöl

1 ägg
vallmofrö

  • Smält smöret på svag värme, häll i mjölken och värm till fingervarmt.
  • Smula ner jästen i en stor bunke och häll i lite av mjölken, rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt resten av mjölken, saltet och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en blank och slät deg. (Inte för att min deg såg så blank ut men...)
  • Låt degen jäsa under bakduk - 30 minuter.
  • Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 3 delar. Rulla varje del till en knubbig längd och skär i 10-12 små bitar. Rulla  varje bit mellan handflatorna till en jämn boll.
  • Lägg brödbullarna på två plåtar med bakplåtspapper och klipp ett litet kryss högst upp på varje bulle.
  • Låt bullarna jäsa under bakduk ytterligare 30 min.
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • När bullarna har jäst färdigt ska de penslas med uppvispat ägg och lite vallmofrö strös över.
  • Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter och låt svalna på galler under bakduk.

 


Smulor överallt efteråt, men Rasmus verkade uppskatta det - vilket är huvudsaken, dammsugaren är till för att användas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0