Skärtorsdag

När jag var liten var alltid skärtorsdagen påskkärringdag. Det var då man klädde ut sig, ritade små påskkort och sedan gick runt och "påskade", alltså gick runt i grannskapet och "tiggde" godis i utbyte mot påskkorten man ritat. Hmm, har dock något svagt minne av att mina föräldrar inte var så glada i tanken på att jag gick runt och knackade på hos folk jag inte kände utan man fick bara gå hem till känt folk. Meeeeen, kanske kanske gick jag ändå till några fler ställen än så... ...hehe men det borde väl vara preskriberat nu eller?! Och så är det ju lite en tolkningsfråga, man kan ju indirekt känna någon som känner någon som har en vän som känner denna person som man sett på Konsum nån gång.... Haha och hem till oss kom det ytterst sällan några påskkärringar då ingen vågade sig in i trädgår'n eftersom att vår "stora" hund alltid låg på trappen! Men, men åter till ämnet!



Här är dock traditionen en annan. På flera sätt. Dels ritar man inte bara kort utan man ritar "påskbrev" på A4papper som man viker på ett speciellt sätt och fyller med godis innan man ger bort dem i utbyte mot ett annat påskbrev. Alltså godis mot godis. Och denna utväxling sker först på påskafton. Dessutom på en anordnad plats vid en speciell tid så att alla barn möts där. Ganska vettigt faktiskt och man slipper åka kring hela bygden...

Innan jag flyttade hit hade jag dock aldrig hört talas om "påskbrev". Antingen har jag helt missat det eller också finns den traditionen helt enkelt inte i Östergötland... Någon från mina hemtrakter som läser detta och vet?!

Så imorgon blir det till att rita, vika och fylla påskbreven som Oscar ska få ha i sin lilla korg på lördag - dock ställer jag mig tveksam till om han går med på att klä ut sig i år...

  
Från förra året. Ytterst lite utklädning för sonen - desto mer för pappan ;-) ...

Hela familjen knas samlad! Låt säga att Patrik och jag var de ENDA vuxna som kom utklädda.... Hmm, i år överväger vi starkt att faktiskt vara VUXNA och inte klä ut oss...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0