Nutellabullar

Go'fika!

Senaste veckorna har jag testat runt lite olika kakrecept som jag dragit ur gamla veckotidningar. Dock måste jag erkänna att det varit med mer eller mindre varierande resultat men skam den som ger sig, ibland får man kanske ge det en chans till innan man dömer ut det totalt... Hur som helst är det ju lite kul att variera sig lite också, då jag annars "snöat in" lite på kladdkakor och sockerkakor - säkra kort!

Förra veckan gjorde jag dock något som blev gott, såg ganska fint ut och som jag absolut tänker göra igen och här delar jag med mig av receptet!



20 st.

150 g. rumsvarmt smör
1 ägg
1 ½ dl kall kaffegrädde
25 g. jäst
½ dl strösocker
en nypa salt
6 dl vetemjöl
200 g. nutella

uppvispat ägg till pensling
100 mörk choklad till garnering


1. Rör samman smör och ägg till en smet.

2. Rör ner grädden i smörblandningen och smula till sist ner jästen. Rör tills den är helt löst.

3. Blanda ner socker, salt och mjöl. Knåda till en smidig deg.

4. Kavla ut till en fyrkant, ca 40x50 cm och skär ut 20 kvadrater. Fördela nutellakrämen på bitarna.

5. Tryck ihop "degsnibbarna" på mitten och lägg degbiten i kakformar av papper. Låt jäsa 2 timmar.

6. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 8 min. Låt svalna.

7. Smält chokladen över vattenbad. Ringla den över bullarna.





Hyfsat enkla att göra (förutom att degen blev superkladdig så jag fick använda en del mer mjöl än vad det stod.) Funkar jättebra att frysa och låta tina i en plastpåse i rumstemperatur.

I receptet stod det att de var goda att äta ljumna, men jag tycker nog tvärtom att de var godare kalla för då blev de lite mindre kladdiga... "Vanliga" bullar vinner nog i längden, men ändå kul att variera med nåt annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0