Äta bör man, annars dör man!



Matbestyr! Jag tycker väl egentligen i grund och botten att det är roligt att laga mat men ibland kan jag känna att lusten och inspirationen för just vardagsmaten tyvärr inte riktigt finns där. Det ska gå hyfsat fort och smidigt, vara något som faller barnen i smaken, har ett någorlunda näringsvärde, vara varierat och inte att förglömma ska det va gott! Ibland funkar det jättebra men sen ibland känns det som om jag kör tvärfast. Det är då man önskar att nån form av "Linas matkasse" fanns att tillgå, men det gör det ju tyvärr inte i de här krokarna!

 
Till lunchen idag fanns det kvar falukorv och potatismos från igårkväll. Något som Rasmus inte direkt klagade över (Oscar är på dagis...).  Bra "ätasjälvkonsistens" på det också...

Och sedan är det ju inte bara i middagsmaten "problematiken" ligger utan det ska ju ätas lunch också. Ibland blir det ju lyckligtvis rester över från kvällen innan och ibland "fuskar" jag genom att servera fiskbullar/fiskpinnar/korv med pasta och ibland t.o.m pulvermos men det funkar ju inte varje dag. Och de dagar det inte finns rester och jag bestämmer mig för att laga nåt riktigt så känns det som att jag inte gör något annat den da'n än att laga mat med alla "runtikringbestyr" som det innebär. Lagom som vi fått i oss lunchen och jag fått bort disken och röjt upp (särskilt efter Rasmus) så är det nästan dags att börja fundera på mellanmål... Nåväl, kanske inte riktigt men nästan, och sedan efter det är det dags att förbereda midda'n... Neverending story!


För egen del gjorde jag mig en sallad till lunch. Ser ganska blekt och tråkigt ut, men riktigt gott var det! Hihi, snacka om att jag låter mig inspireras Maria.....!

Och för en gång skull är faktiskt kvällens middag redan förberedd också. Har kokat älggryta på förmidda'n som bara ska redas av och skalas potatis till. Så vissa dagar funkar det... Skönt att det snart är helg dock - för helgmat är betydligt roligare att både tillaga och äta ;-) !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0