Fiskfärsbiffar



400 g. torsk-, sej- eller hokifilé
1 ägg
½ gul lök
(Jag använde dock mindre än så och fick mer än tillräcklig löksmak.)
½ tsk salt
svartpeppar
(Jag kryddade dock med citronpeppar och vitpeppar.)
1 liten morot

- Tina fisken om den är fryst. 
- Krama ur så mycket vätska som möjligt och skär i mindre bitar.
- Kör sedan mixer tills det blivit en grov färs.

- Skala lök och morot och riv/hacka den fint.
- Blanda sedan med fiskfärs, ägg, salt och peppar 
- Forma färsblandningen till biffar och stek i smör ca 3 min på varje sida.

Denna gång åt vi kokt potatis och en dillås till men nästa gång tänker jag att potatismos nog vore godare.

Receptet ovan är precis som jag hittade det (förutom den hackade moroten, den har jag lagt till då jag ofta myglar ner morot så i diverse rätter till mina grönsaksvägrande barn...) hela familjen åt med god aptit däremot tyckte jag kanske att de var lite på gränsen till torra. Så till nästa gång tänker jag nog testa mer "färsbiffbas" och blanda ner lite ströbröd och grädde/mjölk för att få dem lite luftigare och förhoppningsvis saftigare... hade säkert varit gott med hackad dill i biffarna också, det hade jag uppepå nu istället, funkade det också.

Snabbt och enkelt och helt klart ett bra sätt att variera vardagsfisken på!

Kommentarer
Postat av: Eva

Dom där låter riktigt goda de måste jag testa på mina barn som är lite svåra med fisk ibland.

2012-02-06 @ 19:30:19
URL: http://taweret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0