Fina fisken!

Idag serverades min lilla mini fisk till lunch! Det gillar han, bra det :-). Det här receptet är också med i häftet från BVC men precis som med köttfärssåsen har jag ändrat lite även om det till största del är enligt deras recept. Men enligt receptet i häftet ska det va rotselleri i och det kan jag garantera att det aldrig kommer serveras till resten av familjen i det här huset, så vad är vitsen med att lära honom äta det?! Istället har jag i paprika, kanske en konstig ersättning för rotselleri - men det råkade vara det jag hade hemma första gången jag gorde detta, dessutom är det gott :-) !

Sen står det att man ska finfördela fisken med en gaffel, men jag brukar köra mixerstaven även på detta, för Rasmus gillar verkligen inte bitar!



Fiskpuré

ca 8 barnportioner

400g. fiskfilé av spätta eller torsk (jag brukar använda Pangausisfilé, bara för att det är det jag tycker bäst om, den påminner ju mycket om spätta. 2 fileér i normalstorlek brukar vara lagom.)
4 dl.vatten
Ca. 1/4 av en liten gul lök (enligt ursprungsreceptet ska det dock vara 1/3 purjolök)
Knappt ½ gul paprika

Vitpeppar, matolja

  • Tina ev. fryst fisk och dela den i något mindre bitar, skala löken.
  • Koka upp vatten och lägg i lök och paprika, lite vitpeppar och låt koka ett par minuter.
  • Lägg sedan i fisken och sjud den färdig på svag värme 5-10 minuter.

Enligt ursprungsreceptet ska man sen bara använda fisken men jag brukar faktiskt ta med både lite paprika och lök (ca hälten av det som kokat med) när jag mixar det + lite kokspad och en liten skvätt matolja för konsistensens skull!



Voila! Fisk, potatis och morot! Ibland får han palsternacka till istället för potatis eller också 50/50. Brukar strö över lite frystorkad dill innan servering, inte för att Rasmus kanske bryr sig så där våldsamt mycket om hur det ser ut men lite smak ger det väl också, dessutom luktar det gott! Självklart smakar färsk dill mer, men det har jag sällan hemma.

Trackback
RSS 2.0