Rotfruktspannkaka med ost

Det här receptet hittade jag i senaste numret av ViFöräldrar (11/2011). Lät enkelt, ganska gott och framförallt nåt nytt att variera vardagsmaten med... Ikväll har jag testat det!


Gyllene rotfruktspannkaka med ost
4 portioner

3 potatisar (3 dl riven)
2 medelstora morötter (2 dl riven)
1 bit rotselleri (2 dl riven)
2 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
5 dl mjölk
3 ägg
1 dl riven ost
1 näve spenat (det struntade jag dock i)

- Sätt ugnen på 225 grader.
- Skala och grovriv potatis och rotsaker
- Häll mjöl och salt i en bunke, tillsätt mjölk och ägg under omrörning.
- Blanda ner potatis, rotfrukter, ost och eventuellt spenat.
- Häll i en smord långpanna, ca 30x40 cm.
- Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills ugnspannkakan stannat och fått fin gyllenbrun färg.



Betyget då?!


Mmmmmmumma! Båda barnen åt som hästar!

Jag tyckte också det var helt ok, till nästa gång ska jag dock öka på saltet lite alternativt ha i lite bacon eller servera det som tillbehör och så kanske lite vitpeppar. Lite mer ost hade nog inte heller varit fel. Men jag kommer absolut göra det fler gånger, ett väldigt bra alternativ till pannkaka... Särskilt som barnen tyckte det var så gott!

Dessutom vuxenpoäng till mig för rotsellerin ;-) !

Kommentarer
Postat av: Pappa P

Innan jag läste receptet tyckte jag de smaka riktigt bra !!

2011-09-13 @ 08:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0