Havremellanmål

Det här är ett "hopkok" jag rört ihop på egen hand med inspiration från de små mellanmålsbägarna som man kunde köpa från Semper när Oscar var bebis.. Går fort att göra och är bra att frysa ner i lagom portioner.

Havre - för lite mer mättnad än bara frukt
Banan och äpple - för energi och vitaminer
Aprikoser - för järn samt att hålla magen igång





Till ca. 8 portioner

2 dl havregryn
8 torkade aprikoser
2 äpplen (skalade, urkärnade och klyftade)
1 banan
vatten

  • Koka apikoserna i vatten ca 10 min
  • Tillsätt havregrynen och äpplena och koka ytterligare ca 4 min. (Äpplena får koka med bara för att puren inte ska bli brunfärgad.)
  • Tillsätt bananen efteråt och mixa allt slätt med en mixerstav.



Att veta precis hur mycket vatten man ska ha att koka i är det svåra. Första gången jag gjorde detta hade jag lite för mycket vatten så då silade jag "geggan" innan jag mixade den. Andra gången tog jag mindre vatten men istället lite för lite så resultatet blev lite för stabbigt.

Tänk också på att purén stelnar när den blir kall så det är bra om den som varm är lite lösare än hur man egentligen sedan vill servera den.




Detta tycker iallafall Rasmus är riktigt smaskigt :-) !

 



När jag kollade på sempers hemsida såg jag nu att de där mellanmålsbägarna fortfarande finns, men nu är det även yoghurt i dem...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0