Köttfärssås - om Rasmus får välja


Det här receptet finns med i det häfte om barnmat som jag fick från BVC när Oscar var bebis. I stort följer jag det receptet men jag brukar även mixa den slät efteråt då Rasmus (precis som Oscar i samma ålder) hatar att få bitar hur små de än må vara i mun..

Den här köttfärssåsen kokas klar istället för att stekas för att ge en mjuk konsistens. I receptet står det att man ska använda stekpanna men eftersom man inte ska ge något någon stekyta brukar jag tycka det funkar bättre att använda en kastrull.

Man kan servera pasta, ris eller potatis till. Rasmus favvo är potatis samt lite majspuré.



Till 10 barnportioner (barn mellan 6-8 månader)

1 liten gul lök (jag brukar dock inte använda riktigt så mycket.)
1 liten finriven morot (om man tänker mixa såsen efteråt räcker det att skära i små bitar.)
2 msk flytande margarin
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
½ köttbuljongtärning
200 g. köttfärs
1 vitlöksklyfta (jag brukar använda torkad vitlök och låta den koka med från början.)
3 tsk oregano (jag har använt franska örter som är en blandning där bland annat oregano ingår, brukar dock inte ha på så mycket som 3 tsk utan bara lite grann och sedan lite extra på varje portion jag tar fram ur frysen istället...)

  • Skala lök och morot. Hacka löken mycket fint, grovriv moroten
  • Smält margarinet i en stekpanna och mjukstek lök och morot på låg värme ett par minuter.
  • Tillsätt krossad tomat, tomatpurén, köttbuljong och köttfärsen.
  • Rör om ordentligt och låt småputtre 10 minuter. (Har man moroten i små bitar istället för grovriven får man lägga på ytterligare minst 5 minuter så den hinner bli mjuk, dock ej sönderkokad.)
  • Smaksätt med pressad vitlök och söndersmulad oregano.


Jag brukar styckfrysa in lagom portioner på bakplåtspapper på en bricka. När det blivit fryst är det bara att lägga ner i en burk och plocka fram en portion i taget..


Komplett med potatis, majs och köttfärssås!


Och så här lycklig blir lillprinsen när han serveras detta!




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0