Bebisplättar med banan

Jag älskar pannkakor! Och Oscar är sin mors son och älskar det han också så idag var jag ju tvungen att testa "släktskapet" även med Rasmus ;-) ! Och jag är inte förvånad över att han också gillade det mycket!

Det här receptet hittade jag i en föräldratidning när Oscar var liten. De blir riktigt goda faktiskt och det luktar underbart gott när man steker dem :-) ! Sen är väl kanske inte pankisar det allra nyttigaste man kan äta men nån gång ibalnd skadar inte + att dessa är gjorda på dinkelmjöl istället för vetemjöl så lite nyttigare är de ju iallafall!


Välkommen i "Pannkaksklubben" Rasmus! :-)

Från 8 månader.

1 ägg
2½ dl mjölk
1½ dl dinkelsikt
2 msk smör
1 banan (inte för stor)

Knäck ägget och vispa ihop det med hälften av mjölken och allt mjöl. Vispa till en slät smet och häll på resten av mjölken.
Mosa bananen på en tallrik och vispa sen ner bananmoset i smeten.

Smält smöret och vispa ner det i smeten.

Stek i liten stekpanna eller plättlagg.



Nog för att jag har ett plättlagg men jag var i ärlighetens namn för lat för att hämta upp det från källaren idag (används ju ganska sällan eller typ aldrig!) men tyckte jag kom på en ganska bra idé till att lösa det ändå...

Delade pannkakan i mindre bitar när den stelnat men innan jag vänt den, då blev varje bit lättare att vända än att vända hela på en gång då smeten beter sig lite annorlunda än vanlig smet.

Vet att de i tidningen jag tog receptet från rekommenderade dessa plättar som "plockmat". Rasmus fick testa det, men nja vi avvaktar nog lite till. Nog för att han gärna vill själv men jisses va kletigt allt blir + att det tar en evighet för honom att pilla i sig. Den här gången blev alltså matning som gällde och så fick han bärmos till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0