Kycklingpuré

Japp, det var dagens lunch till Rasmus det. Låter kanske inte särskilt spännande och det är det inte heller men han gillar det och det går fort, fort att göra! Förövrigt har jag börjat se fram emot att Rasmus snart kan äta samma mat som resten av oss i familjen men först måste ha börja acceptera lite grövre konsistens på maten vilket han inte ens är nära att göra än!

Hur som helst här kommer receptet!



1 kycklingfilé
1 morot (medelstor)
½ grön paprika (dock använder jag bara halva den halvan när jag mixar själva purén.)
2 torkade aprikoser
En skvätt matolja
Franska örter

  • Dela kycklingfilén i något mindre bitar (en normalstor filé brukar jag dela på 3) och lägg ner i kokande vatten tillsammans med morot, paprika och aprikos. (Moroten ska förståss vara skalad och skuren i bitar.
  • Koka i ca 15 minuter (eller tills kycklingen är helt klar).
  • Slå av kokvattnet och hälften av parikan (men spara det för att späda med) och mixa ihop allt med mixerstav. Jag brukar tillsätta en liten skvätt olja för att få bättre konsistens och en nypa franska örter för lite smak och lukt. Sen kan man som sagt späda med lite av kokvattnet till lagom konsistens.

Klart! Servera med potatis eller ris. Idag fick Rasmus ris och majs till vilket han tyckte va mumma!

Hur många portioner som detta recept räcker till är givetvis väldigt beronde av hur stor kycklingen är hur mycket barnet äter men för Rasmus del brukar det bli ungefär 6 portioner av ett sånt här kok. Självklart kan man koka en större laddning när man ändå är igång men eftersom det går så snabbt att göra brukar jag tycka det räcker med en filé åt gången...

Och glöm inte KÖKSHYGIENEN! Jag älskar kyckling men är livrädd för att bli sjuk av det så här är köket nästintill sterilt när det står kyckling på menyn...


Kommentarer
Postat av: Malin [Foto & vardag]

Den salvan har jag nog aldrig hört talas om, silon. Finns den på apoteket? Jag har försökt köra med inityol under tiden hon vart dålig i magen (tänder..) men den hjälper inte på henne :(

2010-09-23 @ 21:58:21
URL: http://www.mandarinklyfta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0