Kaka utan smör

Till 3-fikat idag (även om klockan hann bli nästan 4...) bakade jag en kaka ur viktväktarkokboken. Riktigt god faktiskt även fast den inte innehåller något smör. Haha, fast nuförtiden är det ju visserligen socker och mjöl snarare än fett man ska passa sig för... Aja, hur som helst är det ju en viktväktarkaka så det måste väl innebära att man blir smal av att äta den.. ..eller?!



Här kommer iallafall receptet på "Puttes kaka med äpple och blåbär"
(fast jag hade inga blåbär kvar i frysen utan tog hallon istället!)

2 ägg
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
5 msk hett vatten

Fyllning
2 äpplen
1½ msk farinsocker
1½msk strösocker
1-2 dl bär (jag använde hallon)

Till formen
1 tsk flytande margarin
2 msk ströbröd


Sätt ugnen på 200

Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt mjöl, blandat med bakpulver och häll slutligen i vattnet under omrörning.

Skala och kärna ur äpplena och skär dem i tunna klyftor. Blanda farin- och strösocker och vänd runt äppleklyftorna i blandningen.

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.

Häll smeten i formen och lägg på äppleklyftorna. Strö över bären och grädda kakan mitt i ugnen 40-45 min.


Jag kokade marsansås till, glass är gott också eller också funkar det faktiskt att äta den som den är utan tillbehör också!



Och för de som räknar viktväktarpoäng (om det finns nån mer än jag i detta utdöende släkte så här i LCHF-tider) så blir det 10 bitar av denna kaka och varje bit ger 2,5 poäng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0