Scones med torkad frukt




I eftermiddags bakade Oscar och jag scones till mellanmålet! Finns ju många varianter på scones även om alla smakar ungefär likadant, dessa innehöll både mjöl och gryn - en variant jag inte tidigare testat! 

Detta recept tog jag från senaste ICA-bladet som kom i början på veckan...




6 dl vetemjöl
2 dl sportgryn (jag använde dock vanliga havregryn)
4 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 dl torkad frukt t.ex russin, aprikoser, tranbär eller äpplen. (Vi körde på russin och aprikoser för det var vad som vi råkade ha hemma, hade dock bara i 1½ dl och det räckte bra!)
4 dl mjölk
½ dl flytande margarin

♦ Blanda alla torra ingredienser och frukten i en bunke. (Jag klippte både russin och aprikoser i små bitar).

♦ Tillsätt mjölk och matfett och arbeta snabbt ihop till en kladdig deg.

♦ Klicka ut degen i 4 högar på en plåt med bakplåtspapper. Strö på lite mjöl och klappa ut varje del till en rund kaka ca 15 cm i diameter. Skär varje kaka i fyra delar och nagga dem med en gaffel.

♦ Grädda mitt i ugnen (250 grader) i 10-12 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0