Nygipsad - igen!


Hemma igen efter ännu en heldag i Karlstad! (Mycket Karlstadturer nu...). Senaste dagarna har jag tyckt mig fått ännu ondare i armen/handen, gipset har kännts väldigt obehagligt samt att jag plötsligt inte längre klarat av vissa rörelser med armen som jag klarat tidigare så imorse ringde jag till Ortopeden för att rådfråga lite.

Fick prata med en supertrevlig sköterska (känns som om jag förövrigt blivit väldigt väl bemött med alla vårdkontakter jag haft de senaste 2 veckorna) som tyckte det lät som att gipsskenan inte satt ordentligt på plats och kunde turligt nog ge mig en tid redan idag! Något som passade väldigt bra eftersom jag då kunde "lifta" med svärmor som även hon hade ett ärende till sjukhuset idag...

Väl där fick jag förklaringen till varför det gjort så j***a ont! Jag har helt enkelt blivit felgipsad (+att gipset var satt alldeles för tight) och när frakturen i sig börjat läka ihop har smärtan förflyttat sig så jag börjat känna av skavet från gipset istället...

Gipset har suttit en bit ner på handen så tummen varit intryckt. Så pass att jag fått nån slags skavblåsa mitt i handflatan + att det suttit så hårt (hon var tvungen att bryta bort det från armen) så jag hade början till trycksår på handledsbenet. Nu sitter det rätt (armen ligger utan att sitta fast i skenan) så att jag har full rörlighet i tummen. Snacka om skillnad, viss del av smärtan försvann direkt när hon klippte upp förbandet och lättade på trycket! Snacka om att hon utförde dagens goda gärning...

Nytt och fräscht för dagen! Dessutom stoppade hon lite dämpande vadd mellan huden och skenan denna gång för att bespara mig mer skavsår...Dessvärre är ju skadan redan skedd så hon trodde jag kommer känna obehag ytterligare några dagar efter "klämskadan" men det kan jag leva med. Dels för att jag vid detta laget är ganska van vid att ha ont men också för att det känns så otroligt befriande att slippa "sittafastkänslan" i handen som följt mig dygnet runt det senaste... Snacka om tur att jag faktiskt ringde och beklagade mig lite och inte bara "bet ihop" som jag först tänkt - jag menar onödigt att ha mer ont än vad man behöver!

tummen (som jag numera kan röra utan problem ;-)!) UPP för ortopedmottagningen idag!

Haha, och tur är väl att de är duktiga på gipsa på ortopeden för det administrativa klarar de inget vidare...

IDAG, en vecka EFTER avtalad tid dök kallelsen för återbesöket upp i brevlådan! Jag ringde ju och fick tiden per telefon då jag tyckte det var konstigt att jag inte fått nån tid. Då blev jag samtidigt meddelad att kallelsen var på väg... Och jo nog var den på väg - undra när den kommit fram om de skickat den med B-post...?!

Det knepiga var dessutom att denna tid inte heller fanns i systemet då jag var där förra månda'n. På röntgen fick jag vänta jätte länge för att röntgenremissen från ortopeden aldrig blivit skickad till dem och när jag väl blivit röntgad och träffat en läkare på ortopeden så ringde de mig från ortopeden på mobilen efteråt för att boka en återbesökstid till dagen därpå. (Samma typ av tid som jag då precis varit på!) När jag då förklarade att jag nyss varit där så skrattade hon bara åt mig och sa att jag kunde bortse från hennes samtal... Hmm, lät det rörigt?! Det var det också, men slutet gott allting gott - trevlig personal har de där iallafall även om de har lite dålig koll på sina papper...

Tack för skjutsen och sällskapet idag Alice!




Kommentarer
Postat av: Eva

Vad skönt att du ringde in och fick en tid så snabbt. Låter riktigt otrevligt! Hur kan någon gipsa så fel? Det hade ju kunna gå riktigt illa låter det som om inte du varit på hugget. Hoppas att smärtorna lättar nu när du kan röra på tummen och det inte skaver längre.

2011-02-01 @ 11:25:58
URL: http://taweret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0