Paj i STOR format

Igår gjorde jag paj till middag. Och när jag ändå höll på passade jag på att göra den STOR så att jag fick ett gäng portioner över att stoppa i frysen. Perfekt som lunchlådor, eller kanske picknickmat till semestern....

Receptet på degen är samma som jag brukar använda även i pajformar av vanlig storlek, bara att jag dubblar det så blir det lagom till ugnens långpanna. Nu hade jag kyckling hemma så jag använde det, men annars är det även gott att göra med tärnad kassler och fryst grönsaksblandning. Då våra barn är lite små dåliga på att äta grönsaker passade jag på att smuggla ner både morot, tomat, lök och majs i fyllningen. Det "försvann" liksom i övrig fyllning så de inte märkte det :-)...

Tänkte här dela med mig av receptet :-) !




Fyllning:

Stekta kycklingfileér, ca 600 g. (skurna i lagom stora mumsbitar)

1 paket bacon (klippt i bitar)
½ hackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2 rivna morötter
2 hackade tomater (hade det inte varit för barnen hade jag dock använt minst det dubbla!)
Pepparmix

Äggstanning:
6 ägg
6 dl mjölk/grädde
Ett "kläm" tomatpuré
Kryddor

Riven ost, ca 6 dl.

 

Gör så här!

-Krydda och stek kycklingen.

-Börja sedan med pajskalet. Jag tyckte det blev i längsta laget att förgrädda i 10 minuter då kanterna blev lite väl torra på sina ställen, så 8 minuter hade absolut räckt.

- Fräs ihop baconblandningen i en stekpanna. Den fick stå på en bra stund på låg värme så att det riktigt "gottade ihop sig". Åter igen, hade det inte varit för barnen hade jag nog bara fräst hälften av tomaterna och sedan lagt på resten råa.

Sedan är det bara att fylla pajskalet med baconblandning, kycklingbitar, ost (tomathack om man valde att INTE fräsa det), ost och till sist äggstanningen.

Grädda ca. 20 minuter i 200 grader.





Till och med Rasmus åt...

...ett betyg gott som något!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0