Hallongrottor

Hallongrottor är snabbt och enkelt men framförallt gott fikabröd. Jag gillar när de blir llite så där sega i botten och inte så smuliga. Tänkte dela med mig av ett recept som blir precis så som jag vill ha dem! De här är dessutom riktigt stora... Håll till godo!




12 st.

150 g smör el. margarin
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3/4 dl potatismjöl
3 dl vetemjöl
Hallonsylt

Sätt ugnen på 200 C.

Lagom storlek på form är bull- eller mazarinformar eftersom att det är stora kakor.

Mät upp alla ingredienser till degen i en matberedare eller direkt på bakbordet. Hacka snabbt samman till en deg. Forma degen till en längd och skär upp den i ca 12 kubbliknande bitar. Lägg ner kubbarna i formarna med snittytan upp. Tryck en fördjupning i varje och fyll med hallonsylt.

Grädda formarna i mitten av ugnen i 12-15 minuter.



Den här gången "pimpade" jag dem dessutom med ett par färska hallon i varje kaka också. Både smakade gott och såg ganska fint ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0