Prisa google!

Haha, efter förra inlägget var jag ju bara tvungen.... Och visst, när jag läser om det så nog visste jag väl det men för tillfället finns det minst 300 000 andra saker som min hjärna ska sortera så vissa saker (som vad den heliga Anden pysslade med för läääääänge sen) inte direkt högprioriteras... Och med tanke på att den heliga anden sedan 2004 inte ens fixar extra ledighet åt oss längre så passerar helgen ganska obemärkt förbi.

Från wikipedia.org.

Pingst
är en kristen högtid som firar att den helige Ande gav sig tillkänna för apostlarna i Jerusalem (Apg. 2:1-13, 37-39). Enligt Bibeln var det första gången som tungotalet visade sig (ett tecken på uppfyllelse av Helig Ande) och på den dagen döptes nästan 3 000 människor i Jesu namn till syndernas förlåtelse. Den kristna kyrkan anses ha fått sin begynnelse i och med pingstdagen. Pingsten anses vara en motsats till, eller ett upphävande av det som hände i Babel när Gud förbistrade människornas språk och spred ut dem över jorden, alla kunde förstå vad som talades i församlingen. Pingstdagen infaller 10 dagar efter Kristi himmelsfärds dag.

Ordet pingst härstammar från det grekiska ordet Πεντηκοστή, vilket betyder den femtionde. Den femtionde syftar på att 50 dagar förflutit sedan påsk. Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera. I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0