Kanelsnittar

Imorse gick vi ut hårt och började grejja i köket redan efter frukost... Fortfarande iklädda pyjamas har barnen hjälpt mig att göra,





Receptet är en "Läsarfavorit" ur ett nummer av ICA-kuriren och hade damen i frågat varit 30 år yngre tänker jag att kakorna nog istället hetat Kanelbiscottis....

Ca. 30 stycken.

2 ägg
2 dl socker
80 g. smör / margarin
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk malen kanel
1 dl pärlsocker



- Vispa ägg och socker poröst
- Tillsätt det avsvalnade smöret
- Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten

- Baka ut längden till 2 längder, ca 4 cm breda
- Pensla vatten på översidan och vänd längderna i kanel/sockerblandningen.
- Lägg längderna på papprad plåt och grädda i 200 grader tills de fått fin färg, ca 10 min.

- Ta ut plåten och skär sneda bitar till kakor.
- Sära på bitarna och rosta dem i ugnens eftervärme med luckan lite på glänt, ca 10 min.

(Jag behövde dock rosta mina mer än 10 minuter, kanske skar jag dem för breda...)


Förvara torrt!

Låt säga att de gick MER än hem hos barnen... De fick smaka varsin bit och när jag sedan la ner dem i burken satt Rasmus och gapade som en liten fågelunge vid bordet....

"Mera! Munnen!"


Kommentarer
Postat av: Eva

Jag såg nämligen Abekos overaller när vi var i Töcksfors för två veckor sedan och blev lite nyfiken på kvaliten.



Kanske skall hoppas på att dom har kvar några nästa gång vi åker över då och lägga på lager till nästa år =)



Vi börjar att komma oss i ordning så sakteliga men vi saknar lite garderobsplats har vi kommit på. Linneskååp och städskrubb är inte existerande i detta landet verkar det som.

2012-01-29 @ 13:05:41
URL: http://taweret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0