Hallonrutor

Testade nåt nytt idag...
Lite som en blandning mellan paj och småkaka...
 
150 g. mjukt smör
4½ dl vetemjöl
3 dl havregryn
1½ dl råströsocker
½ tsk bakpulver
ca 4 dl hallon
 
- Blanda de torra ingredienserna i en skål.
- Klicka i smöret och rör slätt. (Röra är det dock synd att säga att jag gjorde, snarare kletade ihop med händerna.)
- Tryck ut 3/4 av degen i en bakpappersklädd långpanna ca 25x40 cm.
- Mosa bären ch fördela dem på kakan, smula över resten av degen.
- Grädda mitt i ugnen. Ca 25 minuter, 175 grader.
 
Lite marsansås, kaffe och en skvätt Baileys gjorde så att säga det hela komplett!
 
- Låt kakan svalna och stelna och skär sedan i rutor.
 
 
Till nästa gång vet jag att det hade räckt att skära rutorna typ i halva storleken mot vad jag gjorde, för det blev en ganska massiv kakbit. Marsansås stod det inget om i receptet men det var gott till, grädde eller kanske ännu hellre glass hade nog också funkat fint till.
 
Oscar gav kakan högsta betyg! Meeen, å andra sidan är han likt sin mor ganska gla' i det mesta som är sött så jag vet inte om det säger så mycket...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0