Gifflar

Helgfika?! De här testade jag att baka idag... Fort som tusan gick det att kleta ihop dessa!



- Blanda ihop allt till en deg, smöret tillsammans med det torra först och sist mjölken.

Jag använde matberedaren men självklart funkar det med hederlig"handkraft" också.

- Degen delas på två och varje del kavlas ut till en cirkel, (ca 30 cm i dm) och cirkeln delas sedan i 8 lika stora trianglar.



- På varje triangel lägger man ca 1 tsk fyllning. Jag gjorde halva degen med hallonsylt och halva med västerbottensost.

- Rulla ihop till gifflar - från den breda sidan till spetsen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. (Spetsskarven neråt)

- Pensla med uppvispat ägg och dekorera med nåt passande till fyllningen.

Jag hade pärlsocker på de söta och flingsalt och sesamfrön på de med ost i.

Grädda i 200grader i ca 15 min.


Till påsk funderar jag på att göra en laddning fyllda med mandelmassa och nougat, dekorerade med hackade nötter och lite mörk choklad i nåt tjusigt mönster.

Vi får väl se!
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0